Nieuws > 18 juli Oestvolskaja in Oegstgeest! (31-05-19)

Al heel lang was er sprake van, maar nu gaat het ervan komen: Bernd en ik gaan een concert geven in Oegstgeest. Het is bij Dorothée van Wijhe thuis, een van Bernds pupillen. Afgelopen najaar hebben we daar ook een huisconcert gegeven, en dat was zeer goed bevallen, vandaar. Het concert vindt plaats op donderdag 18 juli, 20:00 uur.

We beginnen met de tweede sonate die Bach schreef voor viola da gamba en clavecimbel. Dit serene stuk hebben we ook uitgevoerd op 17 maart j.l. in Deventer.
Daarna spelen we de tweede sonate van Beethoven. Dit meeslepende meesterwerk, vol drama én lichtvoetigheid hebben we vaak en met veel liefde gespeeld.
Na de pauze is de vijfde sonate van Beethoven aan de beurt. Voor mij wordt dit de eerste keer dat ik dit stuk speel. Een kort en zeer krachtig eerste deel, vervolgens een hartbrekend koraalachtig middendeel, het enige uitgebreide langzame deel in alle Beethoven(cello)sonates. Het laatste deel is een fuga, een vreemd en grillig stuk waarin je Beethovens worsteling met zijn doofheid vermoedt. Het is alsof hij wil uitdrukken: dat vermaledijde componeren, ik ben er helemaal klaar mee!
Met die wanhoop is de link gelegd naar het laatste stuk van de avond: het Grand Duet van Galina Oestvolskaja. Op 17 juni 2019 was het precies een eeuw geleden dat ze werd geboren. Ze was een leerling van Sjostakovitsj, maar ging volkomen haar eigen weg. Naar eigen zeggen is haar muziek met geen andere muziek te vergelijken; Bach was de enige componist over wie ze weleens sprak. Haar muziek: oorverdovend óf nauwelijks hoorbaar, herhaalde patronen of eindeloos lange tonen, heeft een religieuze lading, haar complete oeuvre lijkt één groot kyrië eleison .
In de partituur van het Grand Duet staat dat de cellist op een podium moet zitten, vermoedelijk om de cello extra volume te geven. Gelukkig bleek ik nog een afgedankt kastje te hebben dat als podium dient…
Dit intrigerende stuk hebben wij één keer eerder uitgevoerd en is zeker een uitdaging, zowel voor onszelf (muzikaal én fysiek) als voor de luisteraar.